ПОКРЕТ 2035 ПОДРЖАВА УСТАВНЕ ПРОМЕНЕ

Разматрајући уставне андмане на  Устав Републике Србије о чијој се потврди гласа на референдуму који је заказан за 16. јануар 2022. године, затим ставове стручних удружења, Друштва судија Србије и Удружења јавних тужилаца и заменика јавних тужилаца Србије, као и објективне недостатке који постоје још од тренутка када је усвојен постојећи Устав Републике Србије, 2006. године, као последица најширег могућег политичког консензуса, сматрамо да су предложене промене сврсисходне, да обезбеђују већу независност судства него што је то до сада био случај, као и да умањују  утицај извршне и законодавне власти на судство и тужилаштво.

Иако смо свесни да је цео процес доношења предлога Акта био удаљен од јавности те самим тим и недовољно транспарентан, као и већина ствари које садашња власт чини, ипак сматрамо да је унапредити  Устав у сагласности са савременом демократском праксом. У нашој младој и неконсолидованој демократији, сваки корак који води демократском друштву је помак набоље, без обзира ко је предлагач, јер постоје питања која су од националног значаја као и кораци који имају за циљ да нашу државу поставе тамо где јој је и место, а то је друштво демократских држава. То је примарни разлог за нашу подршку предложеним  уставним променама.

Поред тога, промене једног дела Устава, за које је позитивно мишљење  дала и Венецијанска комисија чије препоруке нису правно обавезујуће, ће имати и позитиван утицај на поглавље 23 у нашем ионако предугом процесу  придруживања Европској унији што је у сагласности са политиком убрзавања процеса европских интеграција коју заступа Покрет 2035, али и са жељама несумњиве већине грађана који своју жељу за животом у Европској унији изражавају на изборима.

Овом приликом морамо и да се осврнемо и на ставове и понашање политичких странака и организација  у овом тренутку.  Како је функционерима законом забрањено да се у том својству изјашњавају о референдумском питању и тиме утичу на исход референдума, представници владајуће коалиције не потенцирају значај референдума нити значај предложених промена. Са друге стране, оно што видимо је да су противници уставних промена углавном политичке организације пренаглашене националне орјентације као и крајње десничарске групације, углавном са различитим ирационалним аргументима и популистчким  разлозима, али и неке у потпуности анационалне које су сам процес предлагања  Акта ставиле изнад самог квалитета и суштине предложених амандмана, а све  због краткорочних политичких калкулација и избора који се приближавају.  Поред тога, део опозиционих странка је побегao од одговорности својим ставом да референдум и референдумско  питање за њих не постоје што је лакомислено када се ради о општем интересу.

Покрет 2035  не бежи од одговорности да саопшти своје ставове и спремни смо да аргументовано образлажемо став о овом питању, што и јесте  друштвена и политичка улога организације коју градимо.

Председништво Покрета 2035